Za nami pierwsze warsztaty inwestorów, deweloperów i najemców obiektów handlowych z przedstawicielami władz Warszawy. Spotkanie odbyło się 13 grudnia 2017 roku w Centrum Kreatywności Targowa, pod hasłem: Grow with Warsaw – Towards a Retail Development Strategy.
Organizatorem przedsięwzięcia Grow with Warsaw jest Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Biuro Rozwoju Gospodarczego Urzędu m.st. Warszawy. Partnerem projektu został Urban Land Institute Poland odpowiedzialny za merytoryczne przygotowanie i organizację warsztatów oraz moderację dyskusji.
– Rozpoczęliśmy cykl branżowych spotkań warsztatowych pod nazwą „Grow with Warsaw”, podczas których mówimy o obecnej oraz przyszłej polityce przestrzennej miasta, a także o potrzebach firm, które nie tylko chciałyby inwestować u nas, ale także są w stanie stworzyć przestrzenie przyjazne mieszkańcom, miejsca, które staną się wizytówką stolicy – mówił Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Chcemy skorzystać z doświadczeń i pomysłów inwestorów oraz wspólnie wypracować rekomendacje i rozwiązania systemowe do strategii handlowej miasta.
Piotr Sawicki, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy, przedstawił w czasie warsztatów prezentację pod hasłem: „Od nowej Strategii do nowego Studium, czyli jak włączać rynek nieruchomości w planowanie miasta”. Natomiast Grzegorz Okoński, dyrektor Biura Polityki Lokalowej Urzędu m.st. Warszawy, mówił o polityce dotyczącej m.in. najmu lokali należących do miasta.
Z kolei John Banka, przewodniczący Urban Land Institute Poland, opowiadał o pomysłach zagranicznych miast na łączenie handlu z rekreacją i kulturą, pokazując jak inne samorządy – w Wiedniu, Barcelonie, Toronto czy Miami – poradziły sobie z problemami, które ma do rozwiązania Warszawa.
Uczestnikami warsztatów byli członkowie zarządów firm deweloperskich, budujących obiekty handlowe oraz najemcy, a także firmy doradcze. Gorącą dyskusję (moderowaną przez Grażynę Błaszczak, „Nieruchomości z górnej półki”) wywołał m.in. materiał, który pokazał, jakie znane marki opuściły ostatnio lokale przy głównych ulicach handlowych w Warszawie i przeniosły się do galerii, podczas, gdy ich miejsce przy znanych traktach zajęły np. dyskonty. Uczestnicy spotkania dyskutowali, dlaczego tak się stało i czy to oznacza, że dawne ulice handlowe tracą swój charakter na zawsze.
Eksperci prezentowali też dane o ruchu pieszym na ulicach handlowych w Warszawie w porównaniu z Pragą i Budapesztem. Pokazali również, jaka jest dostępność centrów handlowych komunikacją publiczną w stolicy oraz dyskutowali o tym, ile miejsc parkingowych mają dziś centra handlowe i czy rzeczywiście aż tak dużo potrzeba ich w nowych obiektach, kiedy np. w istniejącej w sercu Warszawy galerii najniższe poziomy parkingu podziemnego stoją puste (poza okresem świątecznym). Wokół jest bowiem komunikacja publiczna z węzłem przesiadkowym.
Zarówno w podsumowaniu dyskusji, jak też w ankietach wypełnianych na koniec warsztatów, inwestorzy podkreślali m.in. konieczność wyprowadzenia tak dużego ruchu samochodowego ze ścisłego centrum Warszawy (Marszałkowska, Aleje Jerozolimskie). Proponowali zwęzić główne ulice i ograniczyć ruch aut, oddając miejsce pieszym i tworząc nowe ciągi pieszo-handlowe – np. wzdłuż Alei Jerozolimskich – w stronę Dworca Centralnego. Przywoływali przy tym przykłady podobnych rozwiązań z takich miast jak Kopenhaga, Sztokholm, Berlin, Wiedeń.
– Wiedza od profesjonalistów działających na rynku jest miastu potrzebna, ponieważ w 2018 roku będziemy tworzyć nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania. Temat handlu jest jedną z ważniejszych spraw do rozstrzygnięcia, ponieważ ma duże znaczenie dla mieszkańców Warszawy, dla rozwoju serca miasta – podsumował wiceprezydent stolicy.
Knowledge Partners warsztatów były agencje: BNP Paribas Real Estate, CBRE, Colliers International, Cushman & Wakefield, JLL, Knight Frank, Savills.
Raport z warsztatów Grow with Warsaw – Towards a Retail Development Strategy będzie dostępny w styczniu 2018 roku w Internecie – na stronach miejskich.
Natomiast od lutego 2018 roku „Grow with Warsaw” rusza z nowymi tematami. Zaplanowanych zostało jeszcze pięć spotkań. Każde będzie poświęcone innemu sektorowi rynku nieruchomości. Już w lutym uczestnicy będą rozmawiać o rewitalizacji różnych części stolicy oraz o pomysłach na nią. Kolejne tematy warsztatów to: rozwój nieruchomości wielofunkcyjnych, przestrzenie publiczne i zielona infrastruktura w Warszawie, rozwój rynku mieszkaniowego oraz rozwój gospodarczy miasta.
(zdjęcia: ULI Poland)
Co mówili eksperci? Oto kilka wybranych wypowiedzi:
Jan Dębski, prezes Unibail-Rodamco Poland (firma jest właścicielem Złotych Tarasów): Najlepszym pomysłem na handel w centrum Warszawy jest odbudowa serca miasta. Plac Defilad to fenomenalne miejsce w Europie, chyba nawet najlepsze. Można tu zrobić niesamowite rzeczy. Ale potrzebny jest nowy plan dla tego terenu, aby było tu jak w Paryżu. Niezbędny jest konkurs, który da nową jakość w tym miejscu. Inaczej zawsze wszyscy będą chodzić do Złotych Tarasów na zakupy, a nie na ulice handlowe. Ja nie narzekam, dla mnie to bardzo dobrze. Nawet jest kolejka najemców do naszego centrum. Ale nie o to chodzi.
Patric Delcol, prezes Polskiej Rady Centrów Handlowych: – Dlaczego miasto nie pozwala na to, aby stworzyć w centrum większy sklep, tylko ogranicza jego powierzchnię do tysiąca mkw.? Przecież supermarkety i tak sobie radzą z tym zakazem i wchodzą na główne ulice, a dobre marki muszą stamtąd odejść – podnosił w czasie dyskusji.
Laurence Paquet, General Manager w firmie Immochan Polska: – Przyjechałam do Warszawy w 2013 roku i byłam zdziwiona, że nie ma wizji dla ulic handlowych w tym mieście, że marki lokujące się w różnych miejscach nie są w jakikolwiek sposób powiązane, a raczej są rozproszone. Klient musi odwiedzić wiele miejsc, wiele ulic, musi się natrudzić, żeby zrobić zakupy, nachodzić w poszukiwaniu dobrych marek, które są ulokowane na pustyni. Nie ma zarządzania, wspólnego pomysłu, więc żadna ulica nie działa prawidło. Dlatego i marki, i klienci idą do galerii handlowych
Łukasz Ciesielski, szef Działu Rozwoju w firmie Strabag AG Real Estate Development: – Mieszkam kilka przystanków od Galerii Mokotów, ale ani razu nie pojechałem tam tramwajem. Dlaczego? Bo punkty przesiadkowe w Warszawie są fatalnie rozmieszczone. Podróżni mają do przejścia steki metrów, aby z tramwaju dotrzeć na przystanek autobusowy. Z jakiego powodu przystanki nie mogą być blisko siebie, aby łatwo można było się przesiąść, by nie opłacało się korzystać z samochodów? Warto pomyśleć na zmianą – rekomendował ekspert.