Ciszej proszę, tu się pracuje, czyli o akustyce nie tylko w open space

Wiecie, co powoduje dyskomfort akustyczny w biurze? Wiecie, jaki jest tego skutek? Zmęczenie, brak koncentracji, nerwowość. O tym, jak uniknąć tego w biurze, mówi Sebastian Staniewicz, account manager w firmie Armstrong Building Polska.

Rozmową na temat zdrowego jedzenia w pracy rozpoczęliśmy cykl „Druga strona życia w biurze”: https://bit.ly/2JCH1YS. Dziś o tym, jak pozbyć się hałasu. Zapraszam do spotkań z praktykami rynku.

NZGP.pl: Coraz więcej firm zaczyna zwracać uwagę na hałas w swoim biurze, szczególnie, gdy pracownicy siedzą w tzw. open sapce. Co najczęściej jest przyczyną hałasu i związanego z nim dyskomfortu?

Sebastian Staniewicz, Armstrong Building Polska: Open space to najtrudniejszy akustycznie rodzaj biur. Układ stanowisk pracy w otwartej przestrzeni, podobnie jak w biurach coworkingowych, wymagają wsparcia ekspertów od akustyki, zaangażowanych w planowanie miejsc do pracy i spotkań. Dlaczego? Bo źródeł hałasu jest tu wiele.

Największy i najbardziej uciążliwy czynnik to odgłosy i hałas generowane przez samych użytkowników pomieszczeń. My jako Armstrong wiemy to od dawna, gdyż od lat specjalizujemy się w doradztwie w zakresie kształtowania designu i przyjaznej akustyki biur, ale potwierdzają to też twarde dane.

Z raportu Zdrowe Zielone Biura – opracowanego w 2018 roku przez Polish Green Building Council (PLGBC), którego Armstrong jest współautorem – wynika, że największy odsetek pracowników narzekających na uciążliwą akustykę odnotowano właśnie w grupie pracującej na tzw. open space – to aż 44 proc.

Na co głównie narzekają pracownicy?

Na odbywające się w sąsiedztwie rozmowy telefoniczne (55 proc. ankietowanych) oraz rozmowy współpracowników (49 proc.). Dodatkowo na dyskomfort akustyczny, a tym samym zmęczenie, brak koncentracji czy nerwowość. Wpływają na to dźwięki dochodzące z zewnątrz oraz hałas generowany przez instalacje techniczne i urządzenia.

Wielu ekspertów podkreśla rolę wyciszania pomieszczeń i kładzie nacisk na pochłanianie niechcianych dźwięków. Tymczasem, aby pomieszczenia były przyjazne dla ludzi, ważne jest także izolowanie niechcianych dźwięków, a nie tylko ich pochłanianie. Taką rolę w dużej mierze spełniają w biurach sufity podwieszane. Mogą nie tylko przyjąć i wytłumić hałas, ale też izolować przenikanie dźwięków do wnętrza, np. z instalacji wentylacyjnych biegnących pod stropem, czy też zatrzymać przenoszenie się dźwięków pomiędzy pomieszczeniami.

Od czego należy zacząć prace związane z wyciszeniem biura, ze stworzeniem bardziej komfortowych warunków?

Przede wszystkim od audytu i sprawdzenia, co przeszkadza użytkownikom. Czy jest to hałas współpracowników, czy może niechciane dźwięki dobiegające z korytarza lub kuchni pracowniczej? A może hałas zza okna? W zależności od tego, co wskażemy jako główne źródło hałasu, trzeba będzie zastosować inne rozwiązania. Nie zawsze tylko techniczne i materiałowe.

Jeśli główną przyczyną niechcianych dźwięków są rozmowy innych pracowników, zmiany wymaga także kultura i organizacja pracy w biurze. Ważnym elementem jest także zrobienie profesjonalnych pomiarów akustycznych oraz dobór odpowiednich rozwiązań i skorzystanie z tzw. kalkulatora akustycznego.

Jak zmiany w biurze związane z akustyką wpływają na komfort pracy – czego powinni spodziewać się użytkownicy biura po modernizacji? Jak udało się to w realizowanych projektach?

Nasza firma bierze udział w setkach modernizacji budynków w Polsce, nie tylko biurowych. Ten trend jest coraz bardziej widoczny. O komfortowe biura walczą i nowe budynki, i starsze biurowce.

W zależności od rodzaju przestrzeni do pracy, zastosowane rozwiązania mogą być różne. Np. w modernizowanym biurze firmy EY w warszawskim biurowcu Rondo 1, zmiany objęły kilka pięter. Remont podyktowany był nową filozofią zarządzania i współpracy.

Wnętrza według konceptu „Workplace of the Future” pomogło zaaranżować jedno z najbardziej renomowanych biur specjalizujących się w aranżacjach wnętrz budynków komercyjnych – Massive Design. Zmiany były dość rewolucyjne, ale podyktowane przeprowadzonymi wcześniej badaniami.

Zlikwidowano 144 gabinety. Powstało wiele wspólnych przestrzeni służących planowanym spotkaniom i mniej formalnym rozmowom. Firma i projektanci poważnie podeszli do kwestii akustyki. W siedzibie EY zamontowano m.in.  płyty pochłaniające i izolujące dźwięki przed przenikaniem do sąsiednich pomieszczeń. To rozwiązanie wpływa także na podniesienie zrozumiałości mowy.

Z kolei otwarte miejsca wspólnej pracy na fotelach czy przy mniejszych stołach konferencyjnych zaaranżowano m.in. poprzez wykorzystanie akustycznych wysp. Okrągłe podwieszane panele tworzą przyjazną akustykę, gdyż pochłaniają dźwięki obiema powierzchniami (górną i dolną). Dodatkowo ich biała powierzchnia pomaga doświetlić pomieszczenie, poprzez odbicie światła.

Czy wprowadzenie certyfikatów dla budynków wpłynęło na zmianę postaw właścicieli starych biur?  

Certyfikacje ekologiczne jak LEED, BREEAM, czy WELL, który jest nastawiony nie tylko na aspekty eko, ale również zdrowotne, wymusiły na inwestorach w nowych i remontowanych budynkach szukanie rozwiązań, które wpisują się w trend zrównoważonego podejścia do budownictwa i samopoczucia ludzi. Nie są to jednak jedyne przyczyny zmian. Rośnie także świadomość najemców i pracowników. Oni chcą pracować w przyjaznych i zdrowych wnętrzach. Deweloperzy są wrażliwi na takie oczekiwania. Widzimy to m.in. po rosnącej w Polsce popularności naszego programu recyklingu sufitów.

Jako jedyna firma mamy w pełni zorganizowany program odbioru starych płyt sufitowych, nie tylko naszych, ale również konkurencji. Demontowane sufity z budynków do których dostarczone będę nowe płyty Armstrong mogą zostać przekazane do recyklingu. Dzięki temu nie trafiają na składowiska odpadów, a inwestor czy generalny wykonawca ma korzyści zarówno ekologiczne, ale też finansowe, gdyż nie musi płacić za wywóz i składowanie starych sufitów. Dzięki programowi, który jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę circular economy, już 16 mln mkw. płyt poddano ponownemu przetworzeniu.

Dziękuję za rozmowę.

Partnerem cyklu „Druga strona życia w biurze”  jest Inicjatywa Drugie Życie Budynków.

(listopad 2018 r./fot.: Armstrong)