Co najmniej 8 milionów mieszkańców Europy nie może spać z powodu dźwięków dochodzących z ulicy. A ile osób nie jest w stanie skupić się na pracy w biurze, ile nie wykorzystuje swojego potencjału, gubiąc myśli w odgłosach open space?
– Dźwięki wydawane przez ptaki powodują, że ludzie czują się bezpiecznie. Gdy ptaki śpiewają to sygnał dla człowieka, że czas wstawać i brać się do pracy. Takie odgłosy to motywacja do działania, także w biurze – mówił Julian Treasure z The Sound Agency, ekspert w dziedzinie dźwięku i komunikacji, który doradza najbardziej wpływowym firmom na świecie, jak wykorzystać dźwięk z korzyścią dla ich marki. Przyjechał do Warszawy na Talks by HB Reavis, gdzie publiczność słuchała go z zainteresowaniem.
Dowodził, że dobre dźwięki to dobry biznes! M.in. opowiadał o eksperymencie ze sprzedażą win, której towarzyszyła różna muzyka. Jak myślicie: przy francuskiej czy przy niemieckiej kompozycji sprzedaż była większa?
Z drugiej strony Julian Treasure zwracał uwagę na rolę ciszy w życiu, w tym w pracy, podkreślając, że jesteśmy bardziej uważni, bardziej wyczuleni na to, co dzieje się wokół, gdy słuchamy … ciszy.
– Ale bądźcie ostrożni, czego i gdzie słuchacie, bo efekty mogą być inne niż zamierzaliście. Dobra muzyka w hałasie nie będzie już tak dobra. Słuchanie to umiejętność – podkreślał.
Ekspert zwracał także uwagę na szczególną rolę biofilii. Dlaczego trendu, który mówi o tym, jak istotny jest związek człowieka z przyrodą, nie powinno się lekceważyć także w biznesie? W biurze potrzebne są obrazy natury, zieleń oraz muzyka redukująca stres. Szum wiatru, morza, dźwięki ptaków w tle – te odgłosy redukują hałas i oczyszczają nasze mózgi. Pozwalają na otwartość i uważność, o którą tak trudno w tradycyjnych open space!
Czy architekci mają uszy? Czy projektanci zdają sobie sprawę z zalet biofilii – pytał Julian Treasure.
Spotkanie Talks by HB Reavis odbyło się w Butelkowni, w Praskim Centrum Koneser. Mówcą był także Tim Oldman z londyńskiej firmy Leesman, ekspert w dziedzinie strategii biznesowych związanych z tworzeniem przestrzeni pracy. Stworzył – na podstawie blisko pół miliona ankiet z całego świata – kompleksową bazę danych na temat efektywności i doświadczeń pracowników. Proponował rewolucję w miejscu pracy. Mówił, że … warto wyjść z pudełka i spojrzeć na nie z innej perspektywy.
A właściwie, dlaczego nie wszyscy chcą to zrobić? Bo oznacza to wyjście ze strefy komfortu?
– Trzeba być ciekawym świata, mieć pasje i realizować marzenia. Niemożliwe nie istnieje – przekonywała na zakończenie Talks by HB Reavis Martyna Wojciechowska, podróżniczka.
I tego się trzymajmy!
(Grażyna Błaszczak, maj 2019 r.)