Takiej pasji na budowie już dawno nie widziałam. Zarówno wśród inżynierów odpowiadających za to, aby łódzkie kamienice trzymały pion, po tym, gdy przeszła pod nimi 13-metrowa tarcza, jak też wśród ekipy dokumentującej całe wydarzenie.
Chcecie się dowiedzieć, o co chodzi? Polecam film dokumentalny z realizacji wzmocnienia podłoża pod budynkami mieszkalnymi w ramach budowy tunelu średnicowego.
Film pokazuje, jak wyglądała praca geotechników przy wsparciu drążenia tunelu średnicowego pod starymi kamienicami w Łodzi. Głównym bohaterem tej historii jest inżynier Wojciech Walczak, Project Manager w Soletanche Polska.
Inżynier z pasją
Wojciech Walczak w emocjonalny, ale profesjonalny sposób, opowiada o tym, jak marzył w dzieciństwie, aby przenieść się z piaskownicy na podwórku – do „dużej piaskownicy”, jak teraz żartobliwie nazywa skomplikowane budowy, na których pracuje.
Jeśli inżynier mówi o swojej pracy tak jak on w filmie: „Czasem ludzie pytają, czy jestem szczęśliwy? Odpowiadam: bardzo! Bo dalej robię to, co lubię” – to wiadomo, że to nie tylko praca, ale też pasja! W takich przypadkach każda trudność jest łatwiejsza do pokonania.
Film pokazuje, na czym polega iniekcja kompensacyjna (compensation grouting – dodanie cementu w ubytki gruntu), czyli technologia pozwalająca na zniwelowanie osiadań budynku w czasie prowadzonych prac podziemnych przy użyciu tarczy TBM. Ekipa realizująca prace musiała trzymać rękę na pulsie 24 godziny na dobę i reagować natychmiast, kiedy odczyty pokazywały choćby minimalne odchylenia kamienic (w tym czasie mieszkańców nie było w domach).
– Muszę przyznać, że zadanie było mocnym sprawdzianem dla naszych układów nerwowych. Jednak najlepszą odpowiedzią na towarzyszący nam stres była pełna kontrola nad utrzymaniem budynków w ich wyjściowym położeniu. W momencie, kiedy tryby maszyny drążącej ucichły, żaden z kilkudziesięciu punktów monitoringu nie wskazywał wartości ujemnej w stosunku do ich położenia początkowego – opowiada Wojciech Walczak.
Premiera na Kongresie Kolejowym
O tym, jak w praktyce wyglądało doglądanie kamienic na budowie tunelu średnicowego oraz co zmieni ta inwestycja – nie tylko z punktu widzenia mieszkańców Łodzi – rozmawialiśmy z ekspertami w czasie panelu na XIII Kongresie Kolejowym, który odbył się w Warszawie, w Centrum Nauki Kopernik. To tam miał też miejsce przedpremierowy pokaz filmu „Wszystkie linie drożne”.
W dyskusji po projekcji udział wzięli:
– Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego, PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
– Piotr Kamiński, dyrektor projektu, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM);
– Hubert Tomczak, dyrektor zarządzający, Soletanche Polska;
– Wojciech Walczak, Project Manager, Soletanche Polska.
Jak było na budowie?
Warto obejrzeć poniższy film:
Fot. i wideo: Soletanche Polska